New projects in the Department of Discourse StudiesNowe projekty Zakładu Badań nad Dyskursem

Collective research and educational projects
CONDA: Contrastive Discourse Analysis (for translators)
We are working on a research-educational project exploring cultural (and linguistic) profiles in text, discourse, and genre studies. The ultimate purpose of the project is to prepare an academic course-book linking theory and practical text analyses in several languages. The book will be addressed to translators, foreign language teachers and other cultural mediators.
SFDA: Systemic-functional discourse analysis
We are preparing a Polish-medium collection of recent papers by leading representatives of the Sydney school of register and genre theory (Halliday, Martin, Rose, van Leeuwen, Iedema). We shall highlight their most recent critical analyses of multimodal texts (social semiotics).
Zespołowe projekty badawcze i edukacyjne
PAD: Porównawcza Analiza Dyskursu (dla tłumaczy)
Przygotowujemy projekt badawczo-dydaktyczny poświęcony związkom pomiędzy kulturowymi (językowymi) tradycjami w badaniach nad tekstem, dyskursem i gatunkiem. Końcowym efektem będzie podręcznik akademicki, łączący elementy wiedzy teoretycznej z analizą materiałów w kilku językach, przeznaczony dla tłumaczy, nauczycieli akademickich i innych pośredników kulturowych.
SFAD: Systemowo-funkcjonalna analiza dyskursu
Pracujemy nad polskojęzyczną antologią najnowszych prac autorów z tzw. australijskiej szkoły rejestru i gatunku (Halliday, Martin, Rose, van Leeuwen, Iedema). Począwszy od lat 60-tych XX wieku model gramatyki systemowo-funkcjonalnej Halliday’a stanowi jedną z inspiracji dla rozwoju badań nad użyciem językowym, stylem, a także tekstem i gatunkiem (por. „Gatunki i rejestry dyskursu”, autorstwa Eggins & Martina, w przekładzie Grzegorza Grochowskiego w tomie pod redakcją Teuna van Dijka, 1997, pod polskim tytułem Dyskurs jako struktura i proces, PWN, 2001). Na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat, model ten znacznie rozwinął się. Ewoluował w stronę krytycznej analizy tekstu multimedialnego.